تاریخچه چاپ

در زمان حکومت محمد رضا پهلوی، دستگاه چاپ افست به تدریج جای چاپ سنگی و سربی را گرفت و دوران کتاب های خطی با جلد چرمی به سرآمد. در آن زمان دستگاه فتوکپی به بازار آمده، اما هنوز همگانی نشده بود. مدارس و برخی ادارات به یک دستگاه پلی کپی مجهز بودند که در اتاقی مجزا نگهداری میشد. در مغازه های نوشت افزار نوعی کاغذ وجود داشت که به آن کاغذ استنسیل می گفتند. روی این کاغذ خط می نوشتند یا نوشته را تایپ می کردند، سپس با دستگاه پلی کپی دست نوشته را به هر تعداد که لازم بود تکثیر می کردند. اوایل انقلاب یکی از گروه های سیاسی چپ، کتاب ساده ای با جلد سفید منتشر کرده بود و در آن دستور

ساخت انواع بمب دست ساز و یک ماشین چاپ ساده را آورده بودند. این ماشین چاپ، یک چهارچوب چوبی داشت که به آن پارچه ی ململ می بستند و این چهارچوب با لولا به یک صفحه ی چوبی که اندکی از قطع ورقه ی امتحانی بزرگتر بود وصل می شد کاغذ استنسیل را به پارچه ی ململ متصل می کردند و با غلطکی که با ساده ترین وسایل ساخته شده بود، مرکب را به طور یک دست روی پارچه پخش می کردند. مرکب از تار و پود پارچه می گذشت و حروف کاغذ استنسیل را روی کاغذ منتقل می کرد در آن زمان با این روش، روزنامه ای در چهار صفحه به شمارگان دویست نسخه منتشر می کردند و در مدارس توزیع می کردند. حاصل کار البته چنگی به دل نمیزد، اما حروف خواندنی بود اواسط سال پنجاه و هشت خورشیدی، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مغازه های نوشت افزار اجازه نداشتند کاغذ استنسیل را بدون مجوز دولت به مردم بفروشند. این تاریخ را باید مبدأ آغاز ممیزی و سانسور در ایران در نظر گرفت. پس از این تاریخ بود که دستگاه طویلِ وزارت ارشاد و اداره ی کتاب را به وجود آوردند و دولت را بر چاپ کتاب در ایران مسلط کردند.
انواع چاپ
چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می گردد. مهم ترین این روش های عبارت اند از:
چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات
• چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی
• چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین
توضیحاتی درباره چاپ افست
بعد از اینکه یک طرح کامل شد باید برای چاپ آماده شود. قبلا بهتر است انواع سیستمهای چاپ را بدانیم. سیستم های مختلفی برای چاپ وجود دارند از انواع چاپ دستی گرفته تا چاپهای سیلک و فلکس و تامپو و … و چاپ های ماشینی مثل سیستم های مسطح ( ماشین ملخی و یا افست مسطح ) و چاپ افست و این اواخر چاپ دیجیتال. آنچه که امروزه بیشتر با آن سرو کار داریم چاپ افست و دیجیتال است. که اکنون موضوع بحث ما چاپ افست است.
نکته ایی که باید قبل از هر چیز به آن اشاره کنیم این است که برای چاپ افست حتما باید از سیستم cmyk استفاده شود. نکته ایی که همه به آن آگاهی دارند لزوم کالیبره بودن مانیتور و مدیریت رنگ است چاپ افست مبتنی بر چاپ چهار رنگ است اما می توانیم کارهایی با یک رنگ، را تا ۱۰ رنگ مختلف چاپ کنیم. ( یک رنگ به صورت نزولی از کم تا زیاد) که البته چاپ بیشتر از ۴ رنگ تخصص و اطلاعات خاص خودش را می طلبد. ماشینهای چاپ افست یا تک رنگ هستند یا دو رنگ و یا چهار رنگ و البته دستگاه هایی وجود دارند که چاپ بیشتر از چهاررنگ را انجام می دهند. (همان چهار رنگ ولی پشت و روی کاغذ و ورنی که از بعضی لحاظ برای زیبایی کار است تا کیفیت یا …. در ماشین های چاپ افست برای هر رنگ یک ستون چاپ وجود دارد که متشکل از سیلندر بستن زینک و غلطک های رنگ است. این فقط در بعضی از دستگاها دلالت میکند.)
رولند که ساخت امریکا است دو رنگ بر روی یک برج روی هم سوار هستند. در دستگاه های تک رنگ هر رنگ به طور مجزا چاپ می شود. مثلا یک کار چهار رنگ باید چهار بار از ماشین عبور کند و هر بار رنگ ها تنظیم شوند. و به همین دلیل در کارهای چهار رنگ بهتر از است از این نوع ماشین ها استفاده نشود چون تجربه این گونه ثابت کرده است که در صورت چاپ چهار رنگ با دستگاه تک رنگ نتیجه به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود. (البته با یک اوستا کار ماهر این کا رو هم میشه انجام داد)
ابعاد ماشینهای چاپ
ماشین های چاپ افست از ابعاد ۲۵×۳۵ تا ۱۰۰×۱۴۰ وجود دارند و به علت وجود دستگاه های با ابعاد مختلف باید دقیقا محاسبه شود که کار چاپی ما با کدام یک از این دستگاه ها به صرفه تر است چون در تیراژ های بالا استفاده از دستگاه مناسب از نظر اقتصادی تفاوت زیادی در کل هزینه ها ایجاد می کند.
مثلا کاری با ابعاد ۲۵×۳۵ و تیراژ ۱۰۰۰۰ را میتوانیم هم با دستگاه ۵۰ ×۷۰ و دو دور چاپ کنیم و هم با دستگاه ۱۰۰×۷۰ و یک دور. که چاپ با ۱۰۰×۷۰ به صرفه تر است. البته باید هزینه فیلم و زینک را هم در نظر گرفت. و ممکن است در کارهای با تیراژ متوسط با احتساب هزینه فیلم و زینک تفاوتی در استفاده از دستگاه های مختلف از نظر هزینه ایجاد نشود. اما در مورد ابعاد ماشین های چاپ و هزینه متوسط چاپ با هرکدام.
کوچکترین دستگاه چاپ که قدیمی تر هم هست و در ضمن فقط نوع تک رنگ آن وجود دارد. ماشین نیم ورقی (۳۵×۲۵) است. که معمولا برای کارهای با ابعاد کوچک و نهایت دورنگ مثل سربرگ و تراکت قابل استفاده است. در این ماشین از کاغذ a4 هم می توانیم استفاده کنیم. (البته از این سایز کوچک تر هم وجود دارد که افست محسوب نمی شوند هزینه هر دور چاپ نیم ورقی تک رنگ ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ است. (هر دور چاپ ۵۰۰۰ تیراژ است بعد از آن ماشین یک ورقی است که ابعاد ۳۵×۵۰ را چاپ می کند و به آن gto می گویند. دستگاههای نسبتا قدیمی تر و اغلب تک رنگ هستند اما دستگاه های gto چهاررنگ هم وجود دارند که بسیار دقیق هستند و کیفیت چاپ خوبی دارند. (البته این دستگاه آپدیت می شود یعنی مدل هایی مانند ۲۰۰۴ یا بالاتر هم وجود دارد که از اون حالت سنتی هم در آمده است هزینه هر دور چاپ یک ورقی تک رنگ ۱۲۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ تومان است . مثلا هزینه یک دور کار چهاررنگ ۵۰۰۰۰تا ۶۰۰۰۰ تومان است. (البته در ایران عزیز ما قیمت واحدی وجود ندارد.! و در هر استان قیمت ها متفاوت است.این نرخ نزدیک به تمام نرخ ها میباشددستگاه بعدی دوورقی که ابعاد ۵۰×۷۰ را چاپ می کند و پر کاربرد ترین دستگاه چاپ افست است.
هزینه هر دور چاپ تک رنگ دو ورقی ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ تومان است.
بعد از آن ماشین چهارونیم ورقی است که ابعاد ۷۰×۱۰۰ را چاپ می کند و معمولا کارهاری تیراژ بالا یا بزرگ را با این دستگاهها چاپ می کنند . هزینه هر دور چاپ چهارو نیم ورقی تک رنگ ۴۰۰۰۰ است.
در نهایت دستگاه های هم هستد که چاپ ۱۴۰×۱۰۰ را انجام می دهند که معمولا برای چاپهای خاص مثل نقشه و یا کارهایی با تیراژ خیلی زیاد با این ماشن چاپ می شوند و در ایران فقط چند چاپخانه این ماشین را دارند.
دستگاه هایی که اشاره شد دستگاه های معمولی چاپ هستند. و به ماشینهای مخصوص چاپ روزنامه که بسیار بزرگ و گران هستند اشاره نکردیم. توضیح اینکه دستگاه های چاپ روزنامه اگرچه از نظر کلیات با ماشینهای چاپ تفاوتی ندارند اما امکاناتی دارند که بسیار اختصاصی و منحصر به فرد هست مثل تغذیه از رول (توپی به دور لوله) یه جای شیت (تک برگی هر شیت ۱برگ می باشد) و انجام مراحل صحافی بر روی خود ماشین می باشد. ضمن اینکه سرعت بالایی هم دارند طوری که مثلا ماشین موجود در چاپخانه افست که چندین روزنامه را چاپ می کند. (مثل همشهری، ایران، شرق و جوان ) که در مجموع با محاسبه تعداد صفحلات تیراژ چند میلیونی دارند. در کمتر از یک شبانه روز این تیراژ را چاپ می کند. همشهری در حال حاضر چاپخانه بصورت اختصاصی دارا می باشد.
معمولا چاپ با دستگاه های چار رنگ کیفیت بهتری دارند و رنگها بسیار نزدیک به رنگ های مد نظر ما در می آیند و اکثر طراحان علاقه به چاپ با ماشین چهار رنگ دارند. وقتی یک کار چهار رنگ به لیتوگرافی می دهیم در نهایت چهار فیلم زینک با ابعاد سطح چاپ به ما داده می شود. که در چاپخانه این چهار عدد فیلم زینک به ترتیبی که مشخص است به دستگاه بسته می شوند و چاپچی (افست کار) وظیفه تنظیم کردن فیلم زینک ها را بوسیله رجیستر های روی فیلم زینک را به عهده دارد.
توضیح اینکه رجیستر علامتی است که در کنار قسمتی که چاپ می شود روی زینک ها قرار دارد. علامت رجیستر که معمولا به شکل دایره ایی با دو خط عمود به هم در وسط آن است شامل هر چهار رنگ است و اینکه چهار رنگ مورد نظر در این علامت هنگام چاپ روی هم بخورد نشان دهنده این است که کار بدون اشکال چاپ خواهد شد. حتما کارهای چاپ را دیده اید که رنگ ها روی هم نخورده اند و لبه ای کار و یا روی سفیدی ها مقداری از یک رنگ دیگر قرار دارد. دلیل این مشکل عدم تنظیم درست رجستر است.
کالبد شکافی یک کار چاپی
مقدمه
یکی از تمرینات بسیار کارآمد در زمینه حرفه ای شدن در چاپ و تشخیص مسائل مختلف آن بررسی و کالبد شکافی یک کار چاپی است. این تمرین را می توانید با داشتن یک لوپ یا ذره بین چاپ با قدرت بزرگنمایی بیش از ۸ برابر به خوبی انجام دهید. در مواردی چنانچه لوپ های قوی تری داشته باشید کارآیی های پژوهشی مختلفی به شما می دهد. در این خصوص بزرگنمایی ۵۰ برابر را به شما پیشنهاد می کنیم که تا حدودی کار میکروسکوپ را انجام می دهد. لذت دیدن برخی جزئیاتی که با این لوپ به شما دست می دهد ارزش خریدنش را دارد.
چه باید کرد؟
از امروز نمونه های چاپی مختلفی که در پیرامون خود می بینید بردارید و با لوپ به جزئیات آن نظر کنید. اگر با ترام و جزئیات آن آشنا نیستید به مقالات قبلی یا به سایت Afravi.com  رجوع کنید. شناخت ترام و جزئیات آن کمک بسیار موثری به این بررسی و کالبد شکافی می کند. نمونه های جمع شده را یکی یکی نگاه کنید. اگر در نمونه هایتان جعبه وجود دارد آن را باز نمایید و درباره جزئیات آن که توضیح آن داده خواهد شد دقت نمایید.
بسیار خوب اکنون نمونه های مختلف جمع شده را که شامل لیبل، جعبه، بروشور، کاتالوگ و موارد متعدد دیگر است در کنار خود دارید این نکته را در نظر داشته باشید که احتمالاً موارد مشکل دار داخلی بسیاری خواهید یافت اما نمونه های خارجی به دلیل اینکه کالاهای صادراتی هستند عیب و نقص کمتری دارند بنابراین سعی کنید از همه نمونه های داخلی و خارجی در مجموعه خود داشته باشید. در مورد بسته بندی محصولات، این نکته کاملاً مشخص است که کالای ارزشمند در بسته بندی نفیس تر ارائه می شود به عبارت دیگر چون قیمت و ارزش کالا زیاد است، می توان روی جعبه آن نیز سرمایه گذاری کرد و نمونه جعبه بهتری ارائه نمود. در این مورد بسته بندی بسته عطرهای مختلف حرفهای بسیاری برای گفتن دارند، این نوع جعبه ها را نیز در مجموعه خود اضافه نمایید اکنون موارد زیر را در مورد تک تک نمونه ها بررسی کنید.
۱- خروجی فایل چگونه است؟
۲- کار را با لوپ بررسی کنید. خروجی فایل از چه نرم افزاری گرفته شده؟ از نرم افزارهای برداری یا بیت مپ؟ (برای دریافت تفاوت های بردار و بیت مپ به مقالات قبلی یا سایت Afravi.com و یا کتاب “آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ می دانند” مراجعه کنید.
۳- با لوپ روی نوشته به خصوص نوشته های ریز و ظریف نگاه کنید. چنانچه خروجی بردار می باشد نوشته ها یا به عبارت دیگر خم ها صاف و مرتب است. اما اگر خروجی بیت مپ باشد همین قسمت ها کنگره دار یا به عبارت دیگر رنجه رنجه دیده می شود.
۴- این اتفاق زمانی حادث می شود که کار نهایی خود را در نرم افزارهای بیت مپ مثل Photoshop بسته اید یا اینکه کار نهایی را تبدیل به تصویر کرده باشید.
شاید از خود بپرسید که، کارهای چاپی‌ای که به شکل بیت مپ خروجی گرفته شده از این نظر مشکل خاصی ندارد و کسی با ابزار لوپ به کار نگاه نمی کند؟
درست است اگر یک کار چاپی که ضرورت داشت از نرم افزارهای برداری چون CorelDRAW یا FreeHand خروجی گرفته شود، از Photoshop خروجی بگیریم در نظر عوام بدون مشکل است. اما این نکته را یقین بدانید که مقایسه همین کار با نمونه ای که از  خروجی گرفته شده در نظر عوام هم متفاوت دیده خواهد شد و بدون ابزار هم، کار چاپی بهتر از نمونه مشکل دار، تشخیص داده می شود. اما گرافیست حرفه ای یا ناظر چاپ با کارفرمای غیر مطلع از مسایل فنی تفاوت دارد. بنابراین وقتی کارهای مختلف را مرور می کنید به نوع خروجی بردار یا بیت مپ دقت داشته باشید و اشکالاتی که در اثر خروجی بیت مپ ملاحظه می کنید را مد نظر بگیرید و از انجام آن در کار خود، پرهیز کنید. مشکلاتی چون کاهش وضوح طرح گرافیکی در نوشته ها به خصوص نوشته های ریز.
۵- کار چاپی چند رنگ است؟
۶- در این مورد نظر شما را به مقاله قبلی جلب می کنم (چگونه تعداد رنگهای یک کار چاپی را تشخیص دهیم) به اختصار اینکه نمونه ها را کنترل نمایید و تعیین کنید که کار چاپ شده چند رنگ است یا اینکه لازم بود این نمونه بخصوص چند رنگ چاپ شود تا زیباتر و نفیس تر باشد.
۷- شیوه چاپ نمونه ها چیست؟
۸- نکته با اهمیت دیگری که بایستی به آن دقت داشته باشید شیوه چاپ نمونه های جمع آوری شده است شیوه چاپ به موارد متعددی بستگی دارد از جمله: جنس چاپ شده مثل (کاغذ، مقوا، BOPP ،PVC ،فلز و …)، کیفیت جنس چاپ شده (مثل دقت ترام‌ها، وضعیت چاپی و …) شکل جنس چاپ شده (ورق، به حالت قوطی، شکلهای مختلف دیگر و …) و حتی تیراژ آن (۱ نسخه یا ۰۰۰/۰۰۰/۱ نسخه). اما دقت کنید که شکل جنس چاپ شده ممکن است بعد از چاپ تغییر کرده باشد. (به شماره ۴ در همین مقاله رجوع کنید)
۹- از اینجا شروع کنید که جنس نمونه چاپ شده را بررسی نمایید. اگر جنس مورد نظر کاغذ و مقواست احتمال اینکه افست باشد وجود دارد مشروط به اینکه کیفیت چاپ خوب باشد یعنی دقت ترام ها حدوداً بین lpi 150 تا lpi 200 باشد. برای تشخیص دقت ترام یا lpi به مقاله dpi, ppi lpi, در سایت Afravi.com رجوع نمایید. در آن مقاله یاد خواهید گرفت که lpi کارهای چاپی را چگونه تشخیص دهید. اما اگر کار چاپی روی BOPP (جنس هایی مثل انواع چیپس ها و پفک ها) صورت گرفته و کیفیت چاپ نیز در حد lpi 120 تا lpi 200 است و البته تیراژ آن نیز زیاد است (مثل پفک نمکی یا انواع چیپس و بستنی چوبی) یقیناً چاپ به یکی از روشهای هلیو یا فلکسو انجام شده است.
چاپ هلیو دقیق تر از فلکسو است اما ممکن است نمونه چاپی در دست شما با نمونه ای از ماشین چاپ هلیو چاپ شده باشد که کیفیت خوبی نداشته است. بنابراین پارامتر کیفیت در تشخیص شیوه چاپ هلیو و فلکسو قابل استفاده نیست. در این مورد باز هم لوپ به کمک شما خواهد آمد. ماهیت چاپ فلکسو با توجه به استفاده از کلیشه های برجسته به گونه ای است که در اطراف بخش های مختلف به نظر می رسد که خط نازکی ایجاد شده است. به عنوان مثال در اطراف نوشته های تک رنگ با لوپ نگاه کنید اثر چاپ فلکسو را مشاهده خواهید کرد.
بنابراین یکی از پارامترهای تشخیص فلکسو از هلیو وجود خط نازک سفید ایجاد شده در اطراف تنپلات های تک رنگ است. در مورد چاپهای دیگر چون سیلک، تامپو، داغی Hot foil نیز که از کیفیت های پایین تری برخوردارند نکته های بسیاری وجود دارد.
سیلک و تامپو: با این دو شیوه چاپ تقریباٌ می توان روی هر جنسی چاپ کرد اما چیزی که نشان دهنده چاپ به وسیله یکی از این دو شیوه به طور قطع است شکل ماده چاپ شونده است، برای مثال ظرف پلاستیکی ماست و … که بطور مستقیم بر روی آنها چاپ صورت گرفته به یکی از این شیوه ها انجام شده است.
البته در راه تشخیص شیوه چاپ روی مواد نکات ریز و درشت بسیاری وجود دارد که شرح و بسط همه آنها مجال خود را می طلبد اما در اینجا به همین مختصر بسنده می کنیم تا شاید وقتی دیگر.
مراحل کار چگونه است؟
شاید بهتر بود این قسمت را در ابتدا بررسی می کردیم اما چون ذکر این نکته کمی نا آشناتر از نکات دیگر بود در آخر قرار گرفت. یک پروژه چاپی تنها شامل یک کارت ویزیت، بروشور، پوستر و یا یک جعبه ساده نیست که مراحل آن تا اندازه روشن و واضح باشد. در واقع رسیدن به یک بسته بندی نفیس آگاهی فراوانی در خصوص همه بخش های درگیر در پروژه چاپی از طراحی گرفته تا لیتوگرافی و چاپخانه و مراحل تکمیلی کار می خواهد با بررسی نمونه های زیبا و نفیس که معمولاٌ در بسته بندی های ارزشمند همچون عطرهای مختلف یافت می شود، می توان به اطلاعات مفید و کاربردی فراوان دست می یابیم.
ممکن است در نظر اول با دیدن یک جعبه عطر تشخیص دهید که این جعبه تک رنگ چاپ شده است اما بررسی دقیق آن احتمالاٌ به نتایج متفاوتی می انجامد. مثلاٌ اینکه یک مقوای ساده را در ابتدا متالایز کرده اند یعنی به روی آن یک لایه با ظاهر فلزی چسبانده اند، بعد چهاررنگ ترکیبی و دو رنگ تفکیکی چاپ شده است و به دنبال آن سلفون مات چسبانده اند و در موضوع های مختلف UV کار شده است و بعد به وسیله ماشین لتر پرس برجسته کاری شده و در قسمت هایی Hot foil و … بنابراین می بینید که بر روی یک جعبه کوچک چقدر کار شده است و طبیعتاٌ هزینه تولید این جعبه بسیار بالا رفته است.
در کارهای حرفه ای چاپ بسیار پیش می آید که کارفرما نیاز به تولید یک بسته بندی نفیس را دارد و هزینه های آن را هر چقدر باشد می پذیرد اما به نظر شما اگر قبل از رسیدن به این مرحله تمرینات گفته شده را انجام نداده باشیم قادر خواهیم بود به بهترین نحو خواسته کارفرمای خاص خود را برآورده کنیم؟
توصیه: اگر از دست اندرکاران طراحی تا چاپ هستید به خصوص اگر با سفارشات مختلف چاپی سر و کار دارید، از دیدن و بررسی دقیق کارهای چاپی غافل نشوید.
هر نمونه چاپی اطلاعات بسیار ارزشمندی در درون خود دارند که می تواند در آینده برای شما پول ساز باشد.
چاپ ملخی
چاپ ملخی که می توان گفت جزء چاپ های سنتی به حساب می آیند فقط می تواند یک رنگ را بر روی کاغذ یا مقوا چاپ کند. در قدیم برای چاپ روی جعبه های شیرینی از این روش استفاده می کردند. (یادتون هست! درب جعبه سفید بود واسم، آدرس قنادی روی اون با یک رنگ مشکی یا آبی یا قرمز نوشته شده بود.)
دستگاه چاپی ملخی مثل ماشین تحریر های قدیمی عمل می کنند. حروف سربی روی پایه های قرار دارد، حروف به جوهر آغشته شده و بر روی کاغذ می خورند. اگر بخواهند طرحی را چاپ ملخی بزنند باید از طرح کلیشه سربی بسازند. دستگاه چاپ ملخی مدرن نیست و کیفیت پاینی نسبت به چاپ افست دارد. این دستگاه در حین کار صدای بسیار جالبی دارد.
چند مفهوم چاپی
– تکنولوژی چاپ  Printing Technology:
به مجموعه روش هایی گفته می شود که به دست آن ها امکان انتقال تصاویر و نوشته ها بر روی ماده خالص چون کاغذ، مقوا، PVC و … وجود دارد.
– چاپ غیر تماسی Non Impact Printing:
به مجموعه روش هایی در چاپ گفته می شود که در آن ها انتقال تصاویر و نوشته ها در تماس با ماده چاپ شونده صورت می گیرد. یکی از معمول ترین آن ها چاپگر های جوهر افشان یا InkJet می باشد.
– چاپ های معمول Conventional Printing:
به مجموعه روش هایی در چاپ گفته می شود که معمولا در تیراژ های بالا (بیش از ۱۰۰۰ ورق) صورت می گیرد. در این شیوه از یک رابطه چاپ استفاده می شود ، از معمول ترین و شناخته شده ترین این روش ها چاپ افست می باشد.
عکاسی – Photography:
به روش انتقال تصاویر و نقوش به وسیله نور بر سطحی حساس شده اطلاق می شود. عکس از جمله روش های چاپی است که در هر خانه ای یافت می شود. ترام های روی عکس و اسلاید پیوسته است.
ترموگرافی – Thermography:
شیوه ای از چاپ که حرارت در آن نقش اساسی بازی می کند. این دسته از طرفی، فکس های با کاغذ حساس را در بر می گیرد.
چاپگر جوهر افشان – InkJet:
این نوع چاپگر ها که در انواع اداری یا خانگی و صنعتی تولید می شوند، بر اساس اسپری کردن رنگ از طریق هد چاپگر بر روی سطح مورد نظر عمل می کنند. نوع اداری آن را همگی می شناسیم که همان چاپگر های رنگی معمول است. از نوع صنعتی برای ثبت تاریخ مصرف، بارکد و مشخصات بروز شده اطلاعات بر روی محصولات استفاده می شود.
چاپگر مغناطیسی – Magnetography:
این نوع چاپ بر اساس ایجاد یک میدان مغناطیسی عمل چاپ را انجام می دهد و از تکنولوژی (NIP (Non Impact Printing برخوردار است. از این روش برای آماده سازی چاپ (DI (Direct Image و (CTP (Computer to Plate و همچنین چاپ دیجیتال به شکل رول استفاده می شود.
یونوگرافی – Ionography:
در این سیستم که از تکنولوژی NIP پیروی می کند، اتم ها یا مولکول های باردار مثبت یا منفی در یک فضا با ولتاژ بالا حرکت کرده و تصویر را روی درام ایجاد می کند. بدین ترتیب تصویر روی کاغذ منتقل می گردد. این نوع چاپ با دو نوع تونر ، مایع و پودر در چاپ دیجیتال استفاده می شود.
الکترو فتوگرافی – Electrophotography:
این نوع از چاپ از پرکاربردترین چاپ ها با تکنولوژی NIP می باشد که از ۵ مرحله تشکیل شده است:
۱٫ تصویر نگاری
۲٫ انتقال مرکب
۳٫ چاپ
۴٫ ثابت سازی تصویر
۵٫ مرتب سازی
از این نوع چاپ در ماشین های چاپ دیجیتال و چاپگر های لیزری استفاده می شود. گاهی به جای چاپگر الکتروفتوگرافی، چاپگر های لیزری می گویند.
چاپ اسکرین – Screen Printing:
به شیوه ای که رنگ از درون یک توری شابلون عبور کرده و به سطح مورد نظر می رسد ، شیوه چاپ اسکرین می گویند.