طراحی تراکت و کارت ویزیت
نکات کلیدی در طراحی تراکت تبلیغاتی
تراکت یکی از ایده آل ترین و موثرترین روش های تبلیغات محسوب می شود. شما توسط تراکت می توانید در حجم بالا و با هزینه کم خدمات و محصولات خود را معرفی کنید.
نکته خیلی مهمی است که در طراحی تراکت تبلیغاتی یک سری نکات و اصول را راعایت کنیم تا تراکت ما به اندازه کافی چشمگیر و جذاب باشد تا بتواند مخاطب را به جذب پیام و مطالعه وادار کند. بنابراین طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می شود تا با خیال آسوده تبلیغاتی مطمئن و با بازده ای بالا داشته باشید.
گسترش روزافزون رقابت های تبلیغاتی در صنایع گوناگون موجب شده است تا طراحان حرفهای بیش از پیش به دنبال نمونه تراکت تبلیغاتی خاص و جذاب باشند. به این صورت با گرفتن ایده های متنوع، قادر به خلق و طراحی تراکت های خلاقانه خواهند بود.
تصاویر مناسب در تراکت تبلیغاتی
تصاویر تاثیر به سزایی در طراحی تراکت دارند شما می توانید با استفاده از تصاویر با کیفیت نظر مشتری را جلب کنید و اثربخشی بیشتری در مخاطب خود ایجاد نمایید.
تیتر خوب
انتخاب یک تیتر ضعیف می تواند موفقیت تراکت شما را بسیار کاهش دهد پس برای پیدا کردن یک عنوان مناسب، خوب فکر کنید. عنوان را مرتبط با کسب و کارتان انتخاب کنید. خواننده باید با خواندن تیتر از محتوای تراکت آگاه شود. این دقیقا همان هدف اصلی است.
استفاده از فونت خوانا
فونت نوشته ها را به شکلی انتخاب کنید که خوانا و مناسب با شرایط کاری و کسب و کارتان باشد. در طراحی تراکت از دو نوع فونت مختلف استفاده نکنید.
شناسایی مخاطبین
جامعه هدفتان را به دقت شناسایی کنید. پیام و چگونگی گفتار خود را متناسب با مخاطبانتان انتخاب کنید. شناسایی جامعه هدف نیازمند صرف زمان کافی است تا بتوانید به خوبی تبلیغات و پیام خود را بگوش افرادی که می توانند خریدار محصول و یا استفاده از خدمات شما باشند برسانید.
برجسته کردن مزیت ها و تخفیف های ویژه
مزیت های مهم کسب و کار خود را بیان کنید با این کار نسبت به رقبا خاص تر دیده می شوید طوری که مشتریان می توانند شما را انتخاب کنند و کوچکترین تردیدی به خود راه ندهند. در صورتی که محصول یا خدمات شما تخفیف ویژه ای دارد آن را برجسته کنید و مشتری را به خرید و تماس جلب کنید.
به عنوان مثال این تراکت دارای پالت رنگی آبی با اشکال هندسی است که تخفیف در این طرح به مناسبت سال نو به خوبی جلب نظر می کند.
محتوای مختصر و مفید
متن تراکت را کوتاه و مفید بنویسید و چند بار آن را بازخوانی کنید تا مطمئن شوید که مطالب را به درستی انتخاب کرده اید و مشتری به راحتی می تواند پیام شما را دریافت کند. از وجود هرگونه اشتباه و غلط املایی آگاه شوید زیرا یک اشتباه نگارشی و املایی غیر قابل جبران است و تراکت شما را بی ارزش می کند.
حالتهای رنگی Color Modes
اشتباه بسیاری از طراحان استفاده از مد رنگی RGB می باشد. سیستم رنگی RGB که از رنگ های قرمز ( Red)، سبز (Green)، آبی (Blue) تشکیل شده است در صفحات نمایش الکترونیکی، مانیتورها، تبلت ها و گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد. فرمت رنگی CMYK که مخفف چهار رنگ: زرد (Yellow)، سرخابی (Magenta)، فیروزه ای (Cyan) و رنگ مشکی (Black) میباشد، این مُد رنگی برای کارهای چاپی استفاده می شود. بدین ترتیب برای چاپ تراکت نیز از این مد رنگی استفاده می گردد.
نکات مهم و اساسی در طراحی یک کارت ویزیت مناسب
بر اساس تحقیقاتی که در مورد کارت ویزیت، اهمیت و کاربردش در جوامع تجاری امروزی انجام شده است می توان اینگونه گفت که به طور میانگین از میان 260،397،27 عدد کارت ویزیت که هر روز چاپ میشود، تنها 2000 کارت مناسب مورد استفاده قرار میگیرد تا فروش یک شرکت را تقریبا 3 درصد افزایش دهد. حال سوالی که مطرح میشود این است که چرا این بازده بدین صورت بوده و بسیاری از کارت ها در زباله قرار می گیرند؟
واقعیت این است که بسیاری از کارت ویزیت ها دارای طرح های خشن و نامناسب تجاری هستند. اما به عنوان یک طراح، شما این قدرت را دارید تا بتوانید یک کارت ویزیت فوق العاده منحصر به فرد ایجاد کنید که دریافت کنندگان، آن را برای ماه ها (یا حتی سال ها) نگه دارند. البته، اکثر کارت ها بسیار شبیه به هم هستند، به همین دلیل ما این راهنمای گام به گام را برای کمک به طراحی کارت ویزیت به طور صحیح عرضه کرده ایم.
1- برنامه ای را از پیش تعیین کنید
در ابتدا پیشنهاد می شود با کمی تحقیق شروع کنید تا درباره مطالبی که قرار است در کارت ویزیت درج شود اطلاعات کافی داشته باشید. برای این امر میتوانید با مشتری خود در مورد اهدافشان صحبت کرده و یک خلاصه ی خلاقانه ای را برای خود ایجاد کنید. سپس از الگوها یا کارت ویزیت واقعی برای الهام گرفتن استفاده کنید.
همچنین قبل از عملی کردن ایده ی مورد علاقه خود بهتر است ابتدا به قواعد طراحی که شکل دهنده مفاهیم ایده شما هستند فکر کرده و به خاطر داشته باشید که هر ایده ای که نیاز های مشتری شما را برآورده نسازد، ارزشی در کارت ویزیت آن ها نیز ایجاد نمی کند.
2- اطلاعات تماس را انتخاب کنید
ابتدایی ترین موردی که باید در کارت درج شود، اطلاعات تماس دارنده کارت است. انتخاب اطلاعات مناسب می تواند یک چالش واقعی باشد چرا که افراد به روش های مختلفی با دارنده کارت ارتباط برقرار می کنند. این اطلاعات شامل موارد ذیل می گردد.
– نام و عنوان
کارت های بدون نام بسیار بیفایده هستند، زیرا مخاطبین مورد نظر تمایل به برقراری ارتباط با یک شخص واقعی دارند، نه با فردی نامشخص. نام و عنوان شغلی به شما این امکان را می دهد تا افراد بدانند که چه کسی مشتری شماست و چه کاری انجام می دهد.
– نام و لوگو شرکت
علاوه بر ایجاد حس اعتماد در مخاطبین نسبت به نام و نشانی دارنده کارت، افزایش اعتماد آن ها به برندی که در کارت عرضه میگردد نیز بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که مشتری شما برای یک شرکت کار میکند، میتوانید با تأکید بر نام و لوگو کسب و کار، اعتماد به نام تجاری را ایجاد کنید.
– تلفن
ثبت شماره تلفن تجاری بسیار مهم است. زیرا برخی افراد هنوز ترجیح میدهند با تلفن صحبت کنند، از نظر آن ها مکالمات تلفنی آسان تر از بررسی یک وب سایت بوده و کمتر از یک ایمیل احتمال تفسیر اشتباه در آن رخ میدهد.
– ایمیل و آدرس URL سایت
با درج هر دو گزینه آدرس ایمیل و URL ، مشتری بالقوه دارنده کارت میتواند به طور مستقیم با او تماس بگیرد یا به وب سایت مورد نظر مراجعه کند. در برخی موارد ممکن است بخواهید پیوندی (لینکی) را به یک وبلاگ، ویدیو یا صفحهای که دارنده کارت را معرفی میکند، ایجاد کنید. فقط مطمئن شوید URL خیلی پیچیده نباشد.
– رسانه های اجتماعی
استفاده از رسانه های اجتماعی برای مشتری میتواند یک ایده خوب و در عین حال فرآیند پیچیده ای باشد زیرا نکته ای که باید به آن توجه شود استفاده از رسانه ی اجتماعی کاربردی است که با برند و مخاطب کسب و کار مشتری شما مرتبط است.
– آدرس
استفاده از آدرس، برای تمامی دارندگان کارت عمومیت ندارد. به طور مثال درج یک آدرس فیزیکی در یک کارت برای کسی که فقط آنلاین کار می کند نامفهوم است. هنگامی که مشتری شما یک وب سایت قوی دارد، میتوانید فقط زمانی که او را به بازدید کنندگان در فروشگاه یا سازمان متکی میکند، آدرس را درج کنید.
– نقشه
فرض کنید مشتری شما بعد از همه اطلاعات، به یک نقشه آدرس نیاز دارد. به جای نگرانی در مورد اینکه چقدر فضا اشغال شده است، میتوانید نقشه را بر روی پشت کارت درج کنید. بدین منظور، نقشه های گوگل و یا نرم افزار Illustrator -برای داشتن جزئیات دقیقتر- مورد استفاده قرار میگیرند.